اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
حقوق شهروندی جزء اولویت‌های دین اسلام است چراکه به نوعی حق‌الناس محسوب می‌شود و پاکیزگی محیط زیست و آلوده نکردن شهر نیز جزء حق‌الناس است پس اگر ما باعث آلودگی سطح شهر شویم حق‌الناس بوده و خدا از حق‌الناس نمی‌گذرد.

 یک عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: دین‌مداری نباید محدود به اعمال فردی شود بلکه باید تمام احوالات اجتماع را مدنظر قرار داد و آلوده نکردن هوا نیز از جمله اصول دین‌مداری ما است.

 گفت وگو نیوز : حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر حسینی با بیان این‌که « در گفتار روزمره خود همواره می‌گوییم حوزه دین و دنیا در هم تنیده است‌ ولی هیچ‌گاه به این امر عمل نمی‌کنیم» ‌اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از مسائلی است که اسلام به آن توجه زیادی کرده و این امر و نهی‌ها در حوزه دنیا کاربرد زیادی دارد ولی متأسفانه در جهان امروز کمتر به آن اهمیت داده می‌شود.

 وی تاکید کرد: ما باید بدانیم که نهی از منکر فقط محدود به حجاب،‌ نماز و مسائل دینی نمی‌شود بلکه اسلام دستورات زیادی برای رسیدگی به جسم مؤمن دارد. وی یادآور شد: یکی از نهی از منکرها‌یی که در اسلام به آن توجه زیادی شده این است که هرگاه دیدیم افراد به جسم‌شان ضرری می‌زنند آنها را از این کار نهی کنیم که متأسفانه آلودگی هوای شهرهای بزرگ هم به نوعی به جسم انسان ضرر می‌رساند.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: حقوق شهروندی جزء اولویت‌های دین اسلام است چراکه به نوعی حق‌الناس محسوب می‌شود و پاکیزگی محیط زیست و آلوده نکردن شهر نیز جزء حق‌الناس است پس اگر ما باعث آلودگی سطح شهر شویم حق‌الناس بوده و خدا از حق‌الناس نمی‌گذرد.

 وی با اشاره به بحث اخلاق کاربردی و حرفه‌ای در جهان اظهار کرد: یک شهروند مسلمان باید اخلاق شهروندی را یاد بگیرد و یکی از اخلاقیات شهروندی حفظ محیط زیست و حفظ بهداشت فردی است. اگر به این چهره از اسلام توجه کنیم زندگی شهروندی ما به گونه‌ای دیگر می‌شود.

 وی به ایسنا گفت: اگر مردم ما به سمت حقوق شهروندی گرایش پیدا کنند جامعه ما از تمام لحاظ سالم می‌شود. ما نباید در سایر منظومه‌های زندگی از حق‌الناس جدا شویم، غرب نباید ما را به عدم  رعایت حقوق شهروندی متهم کند، اگر به دین اسلام رجوع کنیم می‌بینیم که اصل حقوق شهروندی متعلق به دین ما است.

 این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه با بیان این‌که «ما باید عرصه تکالیف دینی‌مان را وسعت بخشیم» اظهار کرد: خطبای نماز جمعه باید این فرهنگ را در بین مردم پرورش دهند که مردم به درستی از حقوق شهروندی خود دفاع کنند تا جامعه دچار مشکل نشود.

تاریخ انتشار : 11 دی 1392


نظرات شما عزیزان:

دکتر عظیمی
ساعت16:14---26 دی 1392
تعالیم اسلام ظرفیتهای زیادی برای حفظ محیط زیست و سلامت جسمانی انسان دارد. امید است اهل علم و قلم و رسانه در زمینه بیان و آموزش این موارد همت به خرج دهند تا جامعه از نتایخ مفید آنها بهره مند گردد.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 20 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.